Om man har ett eget företag måste man se till att finna kunder som köper företagets tjänster eller produkter. Om man inte har några kunder får man inte heller in några inkomster och det kan göra att man snart får lägga ner företaget. Men hur får man tag i kunder?
Sociala medier
Man kan inte bortse från att man kan nå en väldigt stor målgrupp genom sociala medier och ofta kostar inte marknadsföringen där lika mycket som i till exempel olika tidningar. Oavsett om det rör sig om ett aktiebolag, en enskild firma, ett kommanditbolag eller handelsbolag är det möjligt att använda sig just av de sociala medierna för att marknadsföra sig.
Webbsidan
Ett nystartat företag har kanske inte jättemycket nytta av sin webbsida i början, men den behöver finnas för förtroendets skull och som en naturlig startpunkt för de som vill veta mer om just ditt företag. En första webbsida kan vara rätt enkel och billig, men se till att du kan skala upp den då ditt företag växer. Därför rekommenderas att skapa webbsidan med hjälp av WordPress. Vill du enkelt komma igång själv så välj gärna ett svenskt webbhotell med one-click-install av WordPress, köp domännamnet från samma ställe och klicka dig genom processen till webbsidan är gjord. Här finns en guide för dig som vill ha hjälp med att välja webbhotell för WordPress med one-click-install.
Lokaltidningar
Det är också möjligt att annonsera i olika mindre lokaltidningar. Om man driver ett företag som främst riktar in sig på att utföra olika tjänster i närområdet kan det vara ett smart och kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig på. Man når många läsare i den aktuella målgruppen och det är ofta inte speciellt dyrt att sätta in mindre annonser i tidningen.
Företagsmässor och lokala utställningar
Att sätta upp ett bord och visa produkter eller bara marknadsföring för sina tjänster på mässor runt om i landet är också ett bra sätt att marknadsföra sig på. Genom det når man personer som inte får lokaltidningar, och som kanske inte använder internet eller sociala medier. Många anser också att det ger ett mer seriöst intryck när man kan se personen eller personerna bakom firman öga mot öga när man diskuterar tjänster eller produkter.
Olika marknader är också ett bra alternativ att marknadsföra sig på. Visitkort är alltid bra att ha och på dem bör det framgå både vad företaget gör samt kontaktuppgifter. Det gör att en kund snabbt och enkelt kan kontakta företaget om behov av produkter eller tjänster skulle uppstå.